VlagUK PLANET SITE
© Casting International ®


Drama ingrediënten


Introductie:

Alle begrippen met een * gemerkt, hebben een definitie die te vinden is in de
Zoek&Vind-machine over Casting International.

Drama-ingrediënten:

Drama: Het lijden* van 'voelende' wezens in beeld*, met als doel bewustwordingsoverdracht* ter verlichting* van het lijden*.
Drama wordt als entertainment* verbeeld* in div. vormen van vertellingen.
Drama is strategisch het meest belangrijkste ingredient bij Science Fiction- & faction RECO’s

Thrilling (drama* ingrediënt): Spannende verhaalsvertellingen die de emoties van de kijker dient te beroeren,

Actie / avontuur (drama* ingrediënt): een aaneenschakeling van gebeurtenissen die snelheid en thrilling* geven in een exotisch* mooie omgeving*.

Exotische omgeving (drama* ingrediënt): Locatie van de sets, dit is niet conventioneel Europees, maar onorthodox droomachtig met uitdaging, bijv. oerwoud, sprookjesachtige kastelen, etc.

Humor (drama* ingrediënt): beelden die de toeschouwer vreugde* schenken; geen sceptisme, geen leedvermaak.
Bij CI-producten is er sprake van ‘knipoog humor’.

Samsara (drama ingrediënt:): het lijden* {als dualiteit (yin/yang)} op een spirituele manier in beeld gebracht:

  • Hemel en hel zijn tegelijkertijd naast en door elkaar hier op Aarde.
  • Doel en middel zijn tegengesteld; door onnadenkende gewoonte zijn er veel van dit soort samsara, bijv. relatie geld-mensen: geld is er voor de mensen, mensen zijn er niet voor het geld. Bijv.: relatie overheid /burgers: overheid is er voor de burgers, de burgers zijn er niet voor de overheid. Bijv.: in de liefde: je bent er voor elkaar, je bent niet van elkaar, of: je denkt met elkaar, je denkt niet voor elkaar.
  • De (werking van de) geest* is volledig naar buiten gericht en in disbalans met Nangpa* (=hij/zij die naar binnen kijkt): men reageert alleen nog maar op prikkels van de buitenwereld*, je wordt geleefd (grootste doelgroep) ipv dat jezelf beslissingen neemt om je levensdoel* te bereiken.
  • Religieus: voortdurende cirkel van leven en dood van waaruit je niet kan ontvluchten (reïncarnatie); deze definitie wordt niet gebruikt in film en/of TV-programma’s.
  • Samsara der lulligheid: de tegengestelde energieën bij seks inzake het genot én
    denarigheid die beiden min of meer aan elkaar vast doet laten zitten.

Horror (drama* ingrediënt): realistisch* overkomende beelden* gebaseerd op daadwerkelijk voorgevallen geschiedenis die de toeschouwer zodanig emotioneel* beroeren, dat deze de onmenselijkheden welke andere ‘’minder gelukkigen’’ ondergaan zelf* 'voelt'.

Romantiek (drama* ingrediënt): pre-erotische liefde tussen 2 of meer voelende wezens in een gezellige omgeving.

Spiritualiteit (drama* ingrediënt): De wetenschap over de (menselijke*) geest* in de relatie met 'bewustzijn'* en 'het lot* der toeval'*.
Het betreft hier (oa Oosterse) wijsheid* dat niet-moralistische* informatieve educatie* verstrekt via Audio-Visueel*, over begrippen zoals (ongelimiteerd): geluk*, kennis* betreffende het doorlopen levens-pad, vrede*, mededogen*, concentreren*, karma*, etc. volgens de 'old ages' (Hindoeïsme, Soefi, Christendom, Taoïsme en Boeddhisme*).
De onderwerpen betreffen aldus Human* nature interests over de vraag ‘hoe zie ik mijn ideale leven en welke stappen zet ik om dit te bereiken’.

Karma (drama* ingrediënt): Wet van oorzaak en gevolg, daarbij wordt gevolg automatisch oorzaak van een nieuw gevolg.
Karma komt via handelingen-gedachten-aktie-spraak.
Karma is onontkomelijk.
Er bestaan diverse karma's: die van je zelf (persoonlijk), die van de maatschappij, de cultuur, etc. Alle karma's zijn interafhankelijk* d.w.z. onafhankelijk en afhankelijk te gelijkertijd.
Zie ook lot*, en causaliteit*.

Pragmatisch (drama* ingrediënt): Down to Earth verschijningsvorm, als: met beide benen op de grond staan. Pragmatische-visualizaties gedurende film-vertoningen zijn logisch en geldig volgens de natuurwetten; dit maakt de beeldvorm ‘natuurlijk’.

Actualiteit (drama* ingrediënt): beeld* situatieschets welke heden elders in de Wereld ook/nog geldt.

Orakel, zoals de I Tjing (drama* ingrediënt): Een fenomeen* waaraan je een vraag kunt stellen waarop een (advies)antwoord volgt. In de Chinese filosofie wordt de I Tjing beschouwd als een levend wezen* zonder gevoel. In de Tibetaanse cultuur neemt een wezen voor min of meer een moment, de besturing (het bewustzijn*) van een ander wezen* over om het antwoord op de vraag te communiceren.
Naast bedrijfsmatig gebruik van een medium*, zijn er ook CI-films en TV-programma’s over orakels.

Filo: (CI project) komende uit het format ‘Rubbernecking Immaterial Commercial’, een serie van korte speelfilmpjes, eindigende met doordenkertjes* (= een strak* denken, kort verbeeld en simpel* conceptueel samengevat in een kader).
Bijvoorbeeld:

It's nice to be important*,
but it's more important to be nice
(Gandhi)

of:

De Aarde is niet van ons,
wij zijn van de Aarde

(Chief Seattle).

Wijsheid: Juiste en hoogste op inzicht en levenservaring berustende wetenschap omtrent het geluk*, welker kennis geactualiseerd wordt door daarnaar te handelen, of door het tonen hoe iets ook anders kan, positief helpend (Oosterse visie).