Alle begrippen met een * gemerkt, hebben een definitie die te vinden is in de Zoek&Vind-machine over Casting International.
Het 'I...R'-product wordt gemaakt in de Audio-Visuele industrie, drama-branche, entertainment- en infotainment sector, TV- en internet documentaires-producties.
'I...R' staat voor vele soorten van internationale … onderzoeken.
Bijv.: International VLUCHTELINGEN Research.
Het format is in eerste instantie ontwikkeld om wereldwijde problemen dmv filmische onderzoeks-documentaires helder te krijgen qua oorzaken en gevolgen.
De onderzoeken zijn op probleemgebieden van Human Nature Interests, zoals (ongelimiteerd, vul in op de ...):
'International … Researches' kijken naar deze problemen met andere ogen dan het nieuws.
Door per land de aanpak van zo’n probleemgebied te vergelijken, ontstaat er een bewustzijn bij de kijker of gebruiker, dat een efficiëntere bestrijding van de oorzaken ervan mogelijk is.
Er zijn ook sociaal-maatschappelijk culturele onderzoeken, bijv. (ongelimiteerd):
'International … Researches' kijken daarbij zonder oordeel naar deze onderwerpen.
Door per land de eigenheid ervan te vergelijken, geeft dat kijkers en gebruikers creatieve kennis-meerwaarde.
Ook produceren wij internationale researches met zakelijke handelsonderwerpen, bijv. (ongelimiteerd):
'International … Researches' stellen daarbij vragen.
Door per land het geven en nemen ervan te vergelijken, geeft dit de kijker of gebruiker economische inspiratie.
Daarnaast kunnen onze gespecialiseerde Audio-Visuele teams ingezet worden om, in opdracht van of voor (ongelimiteerd) het Internationale Strafhof te Den Haag, researches uit te voeren op het gebied van bijv.: voorgevallen strafbare feiten, getuigen zoeken, of anderszins.
Elk onderzoek heeft 10 afleveringen; elke aflevering vindt plaats in een ander land | 10 |
Elke aflevering heeft 3 onderzoek niveau’s (strategisch, tactisch, technisch) | x 3 |
Elk niveau heeft 3 dezelfde vragen | x 3 = 90 tags |
Elk onderzoek kent minimaal 90 + 1x de aflevering + 3 niveaus = 94 videoclip-tags.
De kijkers kunnen een TV-programma (gehele TV-aflevering) gratis zien (infotainment).
De gebruikers (abonnees) kunnen daarnaast via de Zoek&Vind-machine vergelijkingen maken door de tags naast elkaar te zetten (edutainment).
De 1ste is het strategische niveau: de zienswijze over de aanpak van het probleem landelijk.
Geïnterviewden zijn bijv. (ongelimiteerd): een minister, een spin dokter, of een parlementariër.
Een vraag is bijv. (ongelimiteerd): wat zijn de richtinggevende wetten om het probleem aan te pakken.
Het 2de niveau, het tactische, onderzoekt welke methoden de desbetreffende bureaucratie hanteert binnen de gegeven wetten;
geïnterviewden zijn bijv. (ongelimiteerd): een universiteit, een burgemeester, of een generaal.
Het 3de, technische niveau onderzoekt wat zich op lokaal gebied afspeelt, van burger tot burger; van Mens tot Mens.
Geïnterviewden zijn bijv. (ongelimiteerd): een patiënt, z’n dokter, of buddy.
Elke landgebonden-aflevering heeft een lengteduur van 25 minuten.
Na 10 afleveringen wordt er een TV-compilatie gemaakt, die in een studio met specialisten wordt geanalyseerd.
De mix van entertainment met informatie is gericht op een groot publiek.
De pilot-serie die het film-documentaires-format ‘International Researches’, doet starten gaat over vluchtelingen.
Voorbeelden van tags zijn:
Deze 3 voorbeelden waren R&D-testen om het format in haar ontwikkeling te kunnen preciseren.
Een onderzoeksploeg, een zelfsturend team, bestaat uit een cameraman, producer / fotograaf en presentator / interviewer.
Daarnaast kan het zijn dat er een tolk meegaat, en in landen met een extra hoog risico is er altijd een Research-Director bij.
De crew-op-lokatie heeft een veiligheids back-up in Nederland, zijnde de (front-office) researcher / bureauproducer / VO, waarmee 24 uur per dag middels satelliet-telefoon contact mee opgenomen kan worden (max. totaal minimaal: 5).
Op de thuislocatie zijn er tevens (vast in een staf) een editor, een transcribeerder, een ICT applicatie technicus, een marketeer, een (back-office) researcher/instructeur, en een sound-technicus aanwezig voor ondersteuning van de teams te velde.
De presentator is een personality,
iemand die vragen stelt zoals Socrates (zie het kopje hieronder verderop), die presenteert als Brugman, die aandacht geeft aan het persoonlijke relaas van een geïnterviewde.
Daarnaast geeft de presentator of presentatrice aandacht aan de sociaalhistorische- , de economische- en de Mensenrechten-situatie in het desbetreffende land.
Presentaties en interviews gaan uit van de één-smaak* zienswijze.
Bij de één-smaak zienswijze wordt er gekeken naar overeenkomsten in de Menselijke aard en niet naar verschillen.
Niet beschuldigen, maar je eigen verantwoordelijkheid nemen
Door de één-smaak zienswijze te hanteren staat elke aflevering los van persoonlijke, politieke smaak.
De realisatie-opzet is om binnen 4 jaar minimaal 8 productie-teams in Nederland te initiëren, die ieder gemiddeld één 'I...R' per 2 maanden gaan creëren en produceren.
Doch éérst, klein beginnen met twee teams in grondig voorbereide structuren.
Deze low budget kosten variëren, omdat ze afhankelijk zijn van het te bezoeken land, de sub-serie, en de te onderzoeken inhoud (bijv.: bodyguards bij hogere geweldrisico's voor de crew; gebruik van tolken; overnachtingen en voedselconsumpties in hotels ipv bij NGO’s te velde; of de contractueel-standaard -naast de basis salariëringen- met de productieteamleden overeengekomen zakgeld- en risico toeslagen verschillen per te bezoeken land).
IR-TV betreft een online TV-station waar de abonnee uit een encyclopedie*, zelf TV-programma's kan samenstellen.
Dit TV-station is zeer innovatief*.De opzet is niet-commercieel, het dient kostendekkend te opereren.
Het samenstellen van het programma gebeurt middels een interactief* Zoek&Vind systeem.
De zoekmachine beantwoordt gevisualiseerd vragen van de consument over internationale ontwikkelings-& samenwerkings problematiek. Dit gevisualiseerde zijn de minimaal 94 videoclip-tags per onderzoek (zie hierboven het kopje ‘Kritische Succes Factoren’).
De antwoorden tonen tevens hoe Non-Gouvermentele Organisaties problemen oplossen.
De educatie op dit 2de internet-TVkanaal is gericht op het cultiveren van universeel verantwoordelijkheidsbesef*.
Ook zullen er spotjes getoond worden voor PR en fondsenwerving van goede doelen organisaties.
Dit hoofdkanaal zendt de interactieve documentaires series uit van het format 'Internationaal...Researches.
Voor kijkers zijn TV-programma’s op IR-TV zonder decoder, gratis als te zien.
Door de kennis-deling is elke abonnee / gebruiker in staat om zelf interactief vergelijkingen te maken.
De interviewmethode van het I…R-format is die van Socrates: het bewustzijn van het ‘niet weten’ staat voorop; Centraal hierin staat het niet-oordelen.
Bij de interviews staan de pijlen gericht op de oorzaak, dit is de onzichtbare rode draad.
Wat de interviewer(m/v) vraagt is een helder en diepgaand inzicht in werkelijke oorzaken, de moed hiernaar te zoeken en vragen, met intelligentie dit te doen zonder in problemen te komen.
Het vinden van oorzaken is de sleutel van de onderzoek-ontdekkingsreis.
De aangewezen wegen hiertoe zijn wetenschappelijke kennis, psychologisch en geestelijk inzicht (inzicht in welzijn en helderheid van de werking van de Menselijke geest), tact, en last but not least, absolute integriteit(voor de medewerkers)!
De Griek Socrates ontwikkelde een methode voor hoogwaardig diepte interviews.
Dit in tegenstelling tot de nog steeds heersende cultuur om toch vooral een eigen mening te hebben.
Zijn uitgangspunt was dit onderzoek niet het etaleren als dat jij interviewer het ‘beter weet’.
Wie immers beter weet, kan niets leren, aangezien hij of zij ‘ het’ al weet.
Door mensen vragen te stellen en over hun eigen antwoorden na te laten denken, kan een interviewer de gedachten van geïnterviewden volgen, hun handelswijze begrijpen, en hun achterliggende emoties ervaren.
Er is ook moed nodig om geen vrees te tonen de geïnterviewden en het publiek zich te laten realiseren waar de zwakke punten in hun ‘’eigen mening’’ zitten, iets wat niet door iedereen in dank wordt afgenomen.
Op dit punt zal een interviewer een ongelofelijke tact aan de dag moeten leggen, zowel uit zelfbescherming bij bepaalde geïnterviewden, alsook om de zoektocht naar een oplossing (voor het probleem dat onderzocht wordt) productioneel niet te doen laten stranden.
Door niet te oordelen, maar open te blijven voor een ander opent een interviewer de mogelijkheid voor een geinterviewde om zich vrijer te uiten, en daarbij langzaam maar zeker zelf zijn/haar beweegredenen onder ogen te komen, als ontdekte deze ze opnieuw vanuit het vernieuwende zienswijze...
Vandaar dat de interviewer een natuurlijke uitstraling van vriendelijkheid en mededogen dient te genereren, zeker ook op onbewust niveau.
Hoe dieper de interviewer vertrouwen weet te wekken (door niet te oordelen), en -nog belangrijker- voor het maken van contact, angsten en verwachtingspatronen (voor veroordeling) weet te ontzenuwen, hoe groter de kans dat een geïnterviewde de tijd zal nemen om bedachtzaam te antwoorden, en vervolgens zelf zal gaan nadenken over diens handelen.
Daarom is het belangrijk dat I…R-interviewers vernieuwend weten te zijn en een atmosfeer van rust weten te creëren.
De erkenning van niet-weten maakt het mogelijk zich als een spons open te stellen voor indrukken, en wordt in de Zen-traditie ‘beginners-mind’ genoemd.
Zelfinzicht is de sleutel voor het oplossen van problemen.
Een agressor zou dus benaderd dienen te worden, als ware het dat er geen probleem is (hoewel ook de illusie van gecreëerde afhankelijkheid/ betrokkenheid vermeden moet worden!).
Elke vorm van oordeel, bewust, maar ook vooral onbewust, zal door de geïnterviewde, eveneens bewust en onbewust, opgepikt worden, om vervolgens diens handelen te bepalen.
Een interviewer dient te interviewen, als ware diens/haar zelf, diens/haar persoonlijkheid, niet aanwezig,
Geinterviewden die over zichzelf nadenken, kunnen beweegredenen van hun eigen handelen gaan ontwaren, een juister beeld van zichzelf krijgen, en zodoende hun handelen veranderen, en daarmee hun leven.
Daarom is de persoonlijkheid van de geïnterviewde de juiste ingang.
Iedereen praat toch graag over zichzelf?
Dit is het moment waarop juist begrip van de term één-smaak* vruchten afwerpt.
Geen strijd dient gezocht te worden, doch wederzijds begrip.
In die zin is het stellen van vragen over iemands leven, het tonen van vriendelijke en werkelijk gemeende. interesse, een effectieve insteek om iemand te bereiken.
Bovendien laat een interviewer hiermee zien dat hij niet bang is, overdacht functioneert, en hij/zij stelt zich hierdoor niet beschikbaar als potentieel slachtoffer.
Zonder om leiderschap, of beter, tegen niet-leiderschap te hoeven vechten, neemt de interviewer hiermee het initiatief tot vrijheid van vraagmogelijkheden.
Dit is heel belangrijk voor de rest van het interview en daarmee essentie van elk I…R-project.
Zo niet, dan kan een dominant subject een interview dicteren en daarmee de kernvraag zoekmaken.
Vriendelijkheid, vreugde en oprechtheid zijn de wapens waarmee de interviewer zijn of haar vrijheid van handelen (minimaal binnen het interview) veilig stelt.
De I Tjing (Chinees voor: het boek der veranderingen) is een orakelboek dat ontstaan is gedurende de periode ± 2000 - 500 voor Christus, gecreëerd door vele filosofen die zich bezig hielden met het fenomeen 'toe-val' in relatie met 'bewustzijn'.
Na die 1500 jaar van ontwikkeling was het Confucius die het boek gecodificeerd heeft.
De I Tjing als fenomeen is een levend (niet voelend) wezen; het geeft de vrager-gebruiker een advies.
Vrij vertaald: als iemand een probleem of vraag heeft, geeft de I Tjing via een toe-val procedure, een zienswijze die anders is dan 'normaal gebruikelijk'. De zienswijze / het advies komt uit een ander Werelddeel, uit een andere cultuur, uit een ander tijdvak, waardoor het relativeert in de trant van
'zo kan je het óók zien'.
Kern blijft altijd 'vindt je dit advies nuttig, gebruik het; zo niet - dan niet, want doel in het leven is jezelf te zijn'.
Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de vrager-zelf om dit advies te interpreteren en over zijn/haar probleem cq. antwoord er op te beslissen.
Elk groter programma-format van Casting International heeft haar eigen I Tjing logo.
Dit I…R logo valt in 'het huis van het zachtmoedige'; de Chinese naam ('Koe' ) betekent ‘’een schotel in welks' inhoud zich wormen hebben ontwikkeld: het bedorvene’’.
Het bederf is ontstaan door onverschilligheid, gevolgd door starre traagheid.
Het resultaat is verwaarlozing. Daarom de aansporing om dát weer goed te maken.
Zie alhier wat dit 2de RTPK internet-TVkanaal doet: ‘Het werkt het bedorvene weg’.
Want wat door mensen is laten bederven, kan door werk van mensen weer worden goedgemaakt. Het is geen onverbiddelijk noodlot, maar misbruik van de menselijke vrijheid, wat de toestand van het verderf heeft veroorzaakt.
We mogen alleen niet terugschrikken voor het vele werk en het gevaar, daarom is het eerste vereiste om alles goed te overleggen.
Dit werk dient met eergevoel en met waakzaamheid te worden aangepakt.
Startpunt: zoek de oorzaken die tot het verderf hebben geleid.
Vervolgens: zoek concrete oplossingen om het verderf te stoppen; beter: te transformeren in het licht der vooruitgang.
In plaats van onverschilligheid en traagheid, die beiden tot het bederf hebben geleid, dient het zoeken en transformeren met energieke vastberadenheid te zijn.
Ruim dan de lauwheid uit de weg door de openbare mening wakker te schudden (zoals de wind alles door elkaar schudt); Maatschappij vernieuwend is het tonen van het beeld dat de wisselvalligheden van het emotionele gemoed en van de mode bederf brengen in de menselijke samenleving.
Ons wapen tegen het niet meewerken met het aan de kaak willen stellen van de problemen zal leiden tot blaam voor hen.
Dat wil niet zeggen om alleen maar camera-technisch te registreren, of alleen maar kritiek uit te oefenen.
Dat wil wel zeggen om bij te dragen aan de verwezenlijking van de menselijke waarden voor de toekomst, de hogere bestemming van de Mensheid.
Bovenstaande I Tjing teksten zijn geïnterpreteerd-vertaald door Casting International.
'International...Researches' is een nieuw-innovatief TV-and internet-documentaires format.
De researches onderzoeken de oorzaken van Wereldwijde problemen en universele items, ze geven alternatieve oplossingen; opzienbarend omdat het diverse culturele invalshoeken laat zien.
U kunt de avonturen van onze presentators zowel op een conventionele TV manier, als ook op het innovatieve en interactieve online-TV-station 'IR-TV': kanaal 2 (2de compagnie) RTPK:
(RTPK kanaal 2, zie sub-menu: ‘de 5 media-kanalen’).
Er is voor dit kennis-deling kanaal geen dure decoder nodig, en het is financieel laagdrempelig voor abonnees.
Dit online TV-station kanaal 2 werkt volgens ondernemersplan kosten-dekkend, en zit daarmee op één lijn met deze opdrachtgevers.
Ook bedrijven kunnen dit soort onderzoekingen gebruiken voor imago-building en imago-associatie, en daartoe opdrachten verstrekken.
Het format toont het positieve werk en de positieve resultaten van NGO's, stichtingen, en verenigingen aan het grote Wereldwijde publiek. Het steunt hen met fondsenwerving en PR.
International … Research Televisie combineert creatief helpen om een betere Wereld te maken met (N)GO’s en advertenties uit het bedrijfsleven.
Handel is de sleutel om Wereldwijde problemen de Wereld uit te helpen. Handel is geven en nemen.
Per serie onderzoekt één cameraploeg, gedurende 10 TV-afleveringen van ieder 25 minuten, de oorzaken van, en alternatieve oplossingen voor universele problemen in 10 verschillende culturen.
Na 10 afleveringen wordt er een compilatie gemaakt, die in een studio met specialisten wordt geanalyseerd.
De mix van entertainment met informatie zal een groot publiek bereiken.
Prijzen per research zijn afhankelijk van het te bezoeken land.
Elk International Research team heeft gemiddeld 1 maand nodig om 1 programma te realiseren
Stille kracht achter elke onderzoek is internationale ervaringsuitwisselingen
Uitgangspunt is: 'Wat kunnen wij leren van andere culturen om universele problemen op te lossen'.
Ná de gewone TV-uitzendingen kan elke abonnee interactief* de encyclopedie* van 'IR-TV' raadplegen.
Daarbij wil de abonnee kiezen uit onze encyclopedieën* omdat het een ontspannen manier is van leren.
I…R is in 10 minuten samengevat in de video: proof of concept
Al het bovenstaande is een uittreksel.
Als u meer informatie wilt hebben, bijvoorbeeld over hoe dit format optimaal gerealiseerd wordt tot een 24 uur, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar onderwijskundig interactief TV-medium over kennis-deling van oplossen van universele problemen, neem dan contact op met Casting International via onderstaande knop.