Alle begrippen met een * gemerkt, hebben een definitie die te vinden is in de
Zoek&Vind-machine over Casting International.
Cinematografie* wil zeggen: de kunst van het verfilmen.
De Kunst* der verfilming is bij Casting International betiteld als de 'filmspiegelfilosofie'*,
en heeft als doelstellingen*: een hoge identificatie*graad voor de kijker(s), en een grote
vormherkenbaarheid voor het publiek.
Een spiegel* is, net als traditionele film, een 2-dimensionale weerkaatsing van de buiten-werkelijkheid*.
Het bijzondere wat Casting International met film doet, is tegelijkertijd óók een bespiegeling van de
binnen-werkelijkheid maken.
De Filmspiegel filosofie gaat er vanuit dat de buiten-wereld geregeerd wordt door de
overruling geest van de natuur, die op een 'natuurlijke’ manier de Menselijke innerlijke geest
ermee laat vereenzelvigen’.
De natuur is alles overheersend voor de wezens op deze planeet;
dwz het recht van de sterkste, alle natuurwetten zoals zwaartekracht, de voortplantingsdrift, het lijden,
enzovoort maken dat ook een Mens hiermee rekening houdt en bij ‘natuurlijke veranderingen’ hierop
reageert.
Deze buitenwereld-krachten zijn samen te vatten als ‘de geest van de natuur’.
Maw: elk Mens wordt in principe onbewust, onderbewust en vaak ook bewust door de
natuur / buitenwereld geleefd.
In die natuur is er geen, hooguit een ondergeschikte, plaats voor liefde, mededogen,
gelijkmoedigheid, en/of ‘het grote geluk dat volledig vrij is van lijden’.
De natuur is zichtbaar en hoorbaar, en indien gefilmd als in een soort spiegelbeeld toonbaar te
maken door registratie van die buiten-wereld.
Doch de Mens heeft in principe het vermogen tot bewustzijn van 'de natuur van de geest'.
Hiermee wordt (kort door de bocht) bedoeld (oa):
- liefde (een ander geluk laten ervaren en de oorzaken van geluk); en/of
- mededogen (een ander vrij van lijden laten zijn, de oorzaken van lijden wegnemen).
- rechtvaardigheid {recht-schapen, zonder aanzien des persoon, naar redelijkheid en billijkheid
in overeenstemming met ethische beginselen, bewust een keuze makend bij belangen botsing(en)}.
Deze 'natuur van de geest' is innerlijk, en filmisch moeilijk vast te leggen integenstelling tot de uiterlijke werkelijkheid: kijk bijv. maar eens naar het journaal: een en al lijden en ellende in de buitenwereld...
In de filmspiegelfilosofie wordt de balans tussen ‘geest van de natuur’ en ‘natuur van de geest’ getoond: de
buitenwereld als een spiegelbeeld weergegeven,
en de binnenwereld, vaak als een droom* gevisualiseerd (maar Casting International gebruikt ook tal van andere zienswijzen* om die binnen-wereld te visualiseren).
Hiervoor is vele jaren, decennia zelfs, van onderzoek aan vooraf gegaan.
Onderzoekingen over hoe je die binnenwereld, vol van gedachten, emoties, gevoelens, en
spirituele energieën (chi) kan visualiseren op een manier als dat je in een spiegel kijkt.
Elk mens heeft gedachten, emoties, gevoelens, en chi in zich, alleen de content is verschillend.
Dit buiten en binnen, staat in de filmverhalen van Casting International centraal.
En zoals de buitenwereld ongelimiteerd is qua verschijningsvormen, zo is dat ook in de
binnenwereld: er zijn nog zoveel verhalen te vertellen...,
CONCLUSIE: