Wat leert dit nu concreet?
Zelf-kennis: een mens heeft in principe de vrijheid om keuzes te maken en een eigen leven te leiden.
Naast een 'aangeboren' onwetendheid heeft elk individu ook talenten mee gekregen, die als je die kan en mag ontwikkelen, 'je-zelf' kunnen laten zijn.
Dit is de basis van
ieders geluk.
Door je bewust te zijn van je eigen talenten, en dit met bewustzijn te sturen, komen we bij de hamvraag; wat is 'bewustzijn’ en direct daaraan gekoppeld 'wat is on- en onderbewustzijn'?
Deze elementen gezamenlijk vormen de structuur van ieder's geest.
Indien de (menselijke) geest als een systeem aanschouwd zou worden, kunnen niet-functionerende "boutjes" of "moertjes" die voor een ieder anders zijn, en die het geluk (wat ieders doel is) frustreren, mogelijkerwijs helderder aan te wijzen zijn, waardoor ze aldus voor functioneren verbeterbaar zijn:
Gebruik van 'één-smaak' in TV-programma's.
Een waarneming van de kijker is deels interpersoonlijk, en deels subjectief:
Interpersoonlijke waarneming
Bij het
interpersoonlijke waarnemingsdeel is er een relatie tussen het geprojecteerde spelbeeld en de kijker zijn/haar 'zelf' cq. eigen ervaringswereld.
Dit gebeurt binnen Casting International TV-producties door een deductieve redenatie op te roepen bij de kijker.
Deductie wil zeggen, dat de kijker een algemeen beeld voorgeschoteld krijgt, welk hij/zij direct herkent vanuit de eigen (bijzondere) ervaringswereld.
M.a.w. de relatie spelbeeld-ervaringswereld loopt van algemeen naar bijzonder.
Deze relatie uit zich (populistisch gezegd) als:
Héé, dat heb ik ook (meegemaakt); of
Héé, dat (her-)ken ik (wat leuk); of
Héé, ok nee! (niet leuk, wel interessant, of iets dergelijks).
Er is sprake van een reeds kennen en herkennen, én het spelbeeld moet dermate aanspreken, dat het interesse roept, zodat de kijker niet weg-zapt.
Doordat het TV-programma deze relatie uitbouwt, zit de kneep 'm in het opwekken van leer- en nieuwsgierigheid bij de kijker op het moment dat deze een herkenning ervaart.
Subjectieve waarneming
Bij het
subjectieve waarnemingsdeel is er nooit sprake van een loutere kopie van de werkelijkheid, doch eerder van een product dat de wisselwerking betreft van een innerlijke gesteldheid die actief verandert en tegelijkertijd scheppend is.
Gedurende een waarneming naar een TV-programma van Casting International is er vanuit het programma de opzet om deze schepping zodanig te richten, dat
de persoonlijke/ subjectieve meningsvorming (inhoud) van de kijker relatief vrij is, doch dat er een schepping ontstaat door een gebonden vorm van relatieve objectiviteit (de view).
De subjectiviteit van de kijker wordt dus gestroomlijnd door de relatieve objectiviteit van een view.
Met betrekking tot de subjectieve waarneming van de kijker zou er in het algemeen gesteld kunnen worden dat er door het oog/ de cameraregistratie een werkelijkheid wordt geregistreerd die relatief objectief is (omdat iedereen hetzelfde kan zien), dit heet
interpersoonlijke waarneming.
Het relatieve bezit:
-
Het principe van de mate van kennen/ herkennen/ erkennen die verschillend bij elke kijker is, en
-
Het vrijlaten van de meningsvorming door zonder politiek/ zonder religie/ zonder vooroordelen,
maar met gebruik van een view de kijker educatie over zichzelf wordt aangereikt.
Een één-smaak presentatie (en/ of interview) is én relatief objectief én interpersoonlijk
Dit is een korte samenvatting.
Als u meer informatie wilt hebben, bijvoorbeeld over hoe deze zienswijze / filosofie optimaal gerealiseerd wordt in het filmproduct, neem dan contact met ons op via onderstaande knop.
Contact formulier